Praktyki zawodowe

Praktyki zawodowe Cypr (2023/2024)

Upowszechnianie

Praktyki zawodowe Malta (2022/2023)

Malta - początek

W dniu 1 maja rozpoczął się kolejny etap programu Erasmus+. Grupa 8 uczniów wraz z opiekunem mgr Ewą Kaczor wyruszyła na Maltę, by tam odbyć swoje miesięczne praktyki.
Oto relacja jednego z naszych kolegów:
Dziś minął drugi dzień naszej wspaniałej przygody na Malcie i chcielibyśmy się z Wami podzielić naszymi wrażeniami. Po przylocie na Maltę, przejeździe na Gozo, zakwaterowaniu w akademiku, zjedliśmy kolację i udaliśmy się na krótki spacer.
W drugim dniu uczestniczyliśmy w spotkaniu organizacyjnym, na którym zapoznaliśmy się z obyczajami narodowymi, wymaganymi kompetencjami w pracy w postawie wobec współpracowników oraz z wymaganym dress code w pracy. Spotkanie, a także zwiedzanie cytadeli, zorganizował i przeprowadził Pan Jesmond Borg, Dyrektor Instytutu, który nas ugościł.
Zwiedziliśmy piękną Victorię i Cytadelę która zrobiła na nas niesamowite wrażenie.
Ir-Rabat (Victoria), stolica wyspy Gozo, jest pełna uroku i historii. Spacerując po wąskich uliczkach, mogliśmy podziwiać piękne kamienice i zabytkowe kościoły. Szczególnie zapadła nam w pamięć bazylika św. Jerzego, która imponuje swoją potęgą i majestatem.
Cytadela którą odwiedziliśmy, położona jest na wzgórzu i oferuje wspaniałe widoki na całą wyspę. Zbudowana została w XVII wieku przez Zakon Joannitów i była ważnym punktem obrony przed atakami wrogów. Teraz jest to popularna atrakcja turystyczna, którą warto odwiedzić.
Jesteśmy zachwyceni naszymi wrażeniami z dzisiejszego dnia i czekamy na kolejne niezapomniane chwile na Malcie i Gozo.
Pozdrawiamy wszystkich z ciepłej i słonecznej wyspy!

Relacjonował: Marek Papierniok

Relacja Hanny

Ciągle jest ciekawie, nieważne czy cytadela czy plaża! Już mnie intryguje co będzie jutro!

Relacja Oliwii

Po dwóch dniach pobytu na Gozo jestem w stanie stwierdzić, że to raj na ziemii. Cudowni ludzi, wspaniałe widoki, pyszne jedzenie. Co prawda pogoda nie współpracuje, ale to na pewno jeszcze się zmieni. Nie mogę się doczekać kolejnych dni i wrażeń.

Relacja Filipa

Jest tu po prostu wspaniale słoneczko dopisuje jedzenie pyszne lecz najbardziej zaskoczyła mnie życzliwość wszystkich ludzi każdy się nami interesuje oraz wyraża chęci ewentualnej pomocy chociaż jestem pewien że najbardziej zapadną mi w pamięci przepiękne widoki.

Relacja Mateusza

Zaraz po wylądowaniu uderzyła manie fala ciepła jaką dostaliśmy od mieszkańców ich owtartości i życzliwości są niesamowici. W połączeniu z cudowna pogodą i widokami poczułem się jak w raju.

Relacja Nicolasa

Dzisiejszego dnia zwiedzaliśmy cytadelę. Było pięknie choć chłodno. Zobaczyliśmy miejsce naszych praktyk. Później poszliśmy na plaże.

Relacja Marka

Mili ludzie, piękny krajobraz, inny styl życia, super ośrodek, ciepła atmosfera po prostu rajsko!

Relacja Karola

Gozo zrobiło na mnie duże wrażenie. Zaskoczyła mnie architektura i styl życia miejscowych. Bardzo podobało mi się zwiedzanie Victorii i wspólne wyjście na plażę.

Erasmus + "Miko in Malta", oto my i nasze pierwsze wrażenia

Erasmus Miko in Malta
Mija właśnie tydzień naszego pobytu.
Pokażemy wam jak wyglądają praktyki zawodowe na Gozo
Mateusz Ciszak
Pracuję w firmie CVC media. Zajmuję się wymianą uszkodzonych podzespołów kamer oraz diagnozuję usterki związane z uszkodzeniem elementów elektronicznych. Odpowiadam za sprawność instalacji elektrycznej firmy i w wypadku drobnych usterek przeprowadzam naprawy. W czasie pracy porównuję miejscowe normy oraz przepisy kodeksu budowlanego z zakresu elektryki domowej i przemysłowej.
Nicholas Skrzypiec, pracuję razem z Mateuszem. Moim pierwszym zadaniem było usprawnienie ochrony sieci wewnętrznej firmy. Następnie dokonałem diagnostyki niesprawnego komputera. Po zdiagnozowaniu usterki, jaką były uszkodzenia mechaniczne płyty głównej dokonałem jej wymiany.
Oliwia Szalkowska i Hanna Zielińska
Nasze praktyki odbywają się w bibliotece w centrum miasta, jak również w biurze Dyrektora Instytutu Turystyki. Na poczatku pokazano nam miejsce naszych praktyk zapoznano nas z obowiazkami. Miałyśmy okazję porozmawiać z pracodawca i dowiedziałyśmy się sie wielu ciekawych rzeczy m.in o kulturze Gozo.
Nasze zadania wynikają z bieżącej pracy biura. Wykonujemy takie rzeczy jak inwentaryzacje zbiorów w  bibliotece oraz archiwizacje w  biurze.
Filip Kotyczka ,Wojtek Góralski, Marek Papierniok- Pracujemy w hotelu Grand  jako personel techniczny. Dzisiaj wykonywaliśmy prace konserwacyjne. Konserwacje zaczęliśmy od wymiany uszkodzonej żarówki w windzie. Następnie razem z opiekunem naszych praktyk zdjęliśmy osłony z silnika i wykonaliśmy oględziny, po nich rozpoczęliśmy pomiary mające na celu sprawdzenie: symetryczności faz, ciągłości przewodów ochronnych, rezystancji uzwojenia wirnika. Po tym zrobiliśmy dokumentacje  w języku angielskim.
Karol Wieczorek-Pracuję w firmie  organizującej kursy na Malcie jako pomoc IT. Jednym z moich zadań było wyeliminowanie błędu występujacego na stronie internetowej. Usprawniłem proces tworzenia certyfikatów. W trakcie pracy miałem styczność z lokalnym serwisem It, z którym wymieniłem się uwagami.
Relacje zebrał i opracował specjalnie na potrzeby projektu Mateusz Ciszak

Malta - tydzień drugi

Minął drugi tydzień naszego pobytu na Malcie. Wciąż rozwijamy się podczas praktyk zawodowych, jednak w tym tygodniu największe znaczenie miało odkrywanie nowych miejsc i poznawanie kultury.
Do tej pory zobaczyliśmy między innymi świątynię Ġgantija - najstarszą budowlę na Malcie, wybudowaną około roku 3600 p.n.e., historyczny młyn z muzeum wenątrz i oczywiście nowe plaże i widoki.
Największą atrakcją tego tygodnia była zdecydowanie wycieczka do Valetty. Każdy z uczestników projektu przygotował opis jednej z wielu atrakcji, które zwiedzaliśmy:
Nicolas Skrzypiec przedstawił nam ogólne informacje o Valettcie:
Valletta jest stolicą Malty, znaną z bogatej historii i dziedzictwa architektonicznego.  Jest domem dla wielu zabytków, takich jak Konkatedra św. Jana, Pałac Wielkiego Mistrza i Fort St. Elmo.  Miasto jest ważnym ośrodkiem kulturalnym i handlowym z wieloma restauracjami, sklepami i galeriami sztuki.  Valletta została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 1980 roku.
Oliwia Szalkowska opisała Pałac Wielkiego Mistrza:
Pałac Wielkiego Mistrza został zaprojektowany w 1571 roku przez Girolamo Cassara, maltańskiego architekta oraz inżyniera wojskowego, których w połowie XVI wieku dowodził budową kilkudziesięciu najważniejszych budynków w Valletcie, w tym także wiele budowli prywatnych, jak piekarnie, wiatraki oraz domy.  Aż do końca rządów joannitów na Malcie pałac był siedzibą Wielkiego Mistrza Zakonu Maltańskiego Św. Jana, a podczas brytyjskiego okresu kolonialnego służył jako pałac gubernatora.
Wojtek Góralski opowiedział nam o Ogrodach Barakka:
Ogrody Barakka podzielone są na 2 części, górną i dolną. Obie sekcje pozwalają zobaczyć cały Grand Harbour, który jest uważany za jeden z największych naturalnych portów na świecie. Obszar tarasu ma wiele wbudowanych łuków, które zostały zbudowane przez włoskiego rycerza Fra Flamino Balbani. Do 1800 roku ogrody były zamknięte, ale potem oficjalnie udostępniono je do użytku publicznego.
Marek Papierniok opisał Royal Opera House:
Royal Opera House, znany również jako Royal Theatre (po maltańsku: It-Teatru Rjal), został zaprojektowany przez angielskiego architekta Edwarda Middletona Barry'ego (który również odnowił Pałac Westminsterski) i został zbudowany w 1866 roku. Jego wnętrze zostało poważnie zniszczone przez pożar w  1873, ale ostatecznie został odrestaurowany do 1877. Teatr został bezpośrednio trafiony podczas nalotów w 1942 roku podczas II wojny światowej.  Przed zniszczeniem był jednym z najpiękniejszych i najbardziej charakterystycznych budynków w Valletcie.  Po kilku zaniechanych planach odbudowy teatru, ruiny zostały przeprojektowane przez włoskiego architekta Renzo Piano, aw 2013 roku teatr ponownie zaczął funkcjonować jako miejsce występów pod nazwą Pjazza Teatru Rjal.
Karol Wieczorek wyjaśnił czym jest Prokatedra św. Pawła:
Prokatedra św. Pawła jest pierwszym kościołem anglikańskim na Malcie. Została zbudowana na zamówienie królowej Adelajdy w roku 1844. Prokatedra wybudowana została w stylu neoklasycznym, a połączona z nią iglica wynosząca 60m
wysokości jest rozpoznawalnym symbolem tego budynku.
Mateusz Ciszak przedstawił opis Konkatedry św. Jana:
Katedra św. Jana to budynek położony w Valletcie, która jest stolicą Malty. Katedra
została zbudowana przez Zakon Rycerzy Szpitala św. Jana Jerozolimskiego z rozkazu Wielkiego
 Mistrza Jean de la Cassière w latach 1573-1578. Katedra została zaprojektowana przez architekta
Girolamo Cassara. Po około 100 latach wnętrze katedry zostało odnowione z rozkazu Rafała Cotonera, tak aby dorównać kościołom Rzymu. Została wykonana przez kilku artystów w stylu barokowym. Teraz wnętrze jest
 uważane za jedno z najpiękniejszych barokowych wnętrz w Europie.
Filip Kotyczka opisał Siege Bell War Memorial:
"Sieg Bell War Memorial" to pomnik na Malcie, który upamiętnia obronę wyspy podczas II wojny światowej. Znajduje się w Valletcie i składa się z olbrzymiego dzwonu z brązu. Pomnik jest symbolem odwagi mieszkańców Malty i miejscem pamięci dla tych, którzy zginęli i przetrwali trudności wojny. Hania Zielińska przygotowała informacje na temat fontanny Trytona:
Fontanna Trytona to fontanna znajdująca się tuż za bramą miejską Valletty na Malcie.  Składa się z trzech trytonów z brązu podtrzymujących dużą misę.  Fontanna jest jednym z najważniejszych modernistycznych punktów orientacyjnych Malty. Rzeźba ta symbolizuje połączenie miasta z morzem
W tygodniu, w chwilach wolnych od praktyk zwiedzamy najbliższą okolicę, zachwycamy się klifami, zatoczkami. Podziwiamy uliczki i zakamarki miasta. Dużą frajdę sprawił nam wieczorny spacer po Cytadeli.
Nowe miejsca i wspólnie spędzony czas sprawiły, że czujemy się na Gozo już swobodniej i czerpiemy coraz większą przyjemność ze spędzania czasu tutaj.
Jako korespondent zagraniczny wystąpił w tym tygodniu Karol Wieczorek

Malta - tydzień trzeci

Pracując już 3 tydzień na Gozo, chcielibyśmy skupić szczególną uwagę na ludziach. Pracodawcy i osoby, z którymi pracujemy są bardzo życzliwi. Wykazują dużo zrozumienia, są cierpliwi, uprzejmi i szczęśliwi z pomocy, którą od nas dostają. Często zapraszają nas na ciekawe wydarzenia, chcąc zapewnić nam nowe doświadczenia i wrażenia. Dzięki temu mamy styczność z dużą ilością tutejszej kultury oraz z ludźmi, którzy również chętnie przybywają na uroczystości. W tym tygodniu trzech członków grupy, Filip, Marek i Wojtek, trafiło pod skrzydła Ryan'a, który zajmuje się instalacją klimatyzatorów. Zostali dokładnie wprowadzeni oraz otrzymali nowe, ciekawe zadania. Pracują w różnych miejscach, dzięki czemu wiele podróżują i poznają nowe okolice. Dwóch uczestników wyjazdu, Mateusz i Nicolas, dostało zaproszenie na Maltę w sprawie wsparcia technicznego. Zadowoleni przypłynęli z powrotem na Gozo z nowymi umiejętnościami i wspomnieniami. Karol pracuje wspierając informatycznie niedużą, rodzinną firmę. Dziewczyny, Oliwia i Hania, przygotowały wystawę na uroczystość związaną z wydaniem książki przez Gozo Philatelic Society, na którą cała grupa została zaproszona. Po wykładzie zostaliśmy poczęstowani smacznymi przystawkami i napojami. Całe wydarzenie miało bardzo elegancki charakter. Niestety pogoda pokrzyżowała nam plany, ponieważ otrzymaliśmy również zaproszenie na tzw. Candle Night, która ostatecznie nie odbyła się ze względu na silne wiatry. Wszyscy natomiast jesteśmy wdzięczni i szczęśliwi, że możemy uczestniczyć w tutejszym, codziennym życiu. Dziękujemy wszystkim, zwłaszcza naszemu opiekunowi p. Jesmondowi Borg.
post przygotowała Oliwia Szalkowska

Malta - tydzień czwarty

Nadszedł ten dzień…
Po 4 tygodniach wspólnego pobytu na Malcie, niestety nadszedł czas pożegnania. W trakcie pobytu każdy z nas miał okazje nabywać nowych doświadczeń i przekraczać własne granice. Podczas wyjazdu mieliśmy okazję przede wszystkim podszkolić się w naszym zawodzie, ale też spróbować wielu niesamowitych rzeczy. Każdy dzień spędzony tutaj był niezwykłą przygodą. W naszej pamięci z pewnością pozostaną tutejsze widoki i serdeczność mieszkańców. Poza doświadczeniem zawodowym każdy z nas nawiązał wiele kontaktów, które w przyszłości mogą okazać się przydatne. Poniżej przedstawiamy krótkie przemyślenia każdego z nas oraz galerię zdjęć.
post przygotowała Hania Zielińska

Praktyki zawodowe Cypr (2022/2023)

Cypr - początek

W dniu 2 maja kolejna grupa uczniów MIKO poleciała na Cypr.  Kolejnego dnia uczniowie rozpoczęli swoją praktykę zawodową. Zapoznali się ze stanowiskami pracy i opiekunami praktyk. Po pracy pełni wrażeń, zachwyceni piękną, słoneczną pogodą ruszyli na rozpoznanie terenu.

Relacja Pawła

It was my first time traveling by air plane it was soo good, the best part was when we started and I could feel the acceleration also that time in the middle of the flight when they turn on the party mode and we were  shaking as crazy.

Relacja Kuby

My first impression of Cyprus is very positive.  It's warm and sunny, there are living very nice people, which makes the very nice working atmosphere.

Relacja Piotra

It's pretty nice. Our work place is amazing, personel is helpfull and kind. There is olso beautiful view from hotel.

Relacja Weroniki

My first plane trip went well. I was a little nervous but I closed my eyes, turned on the music and I was already in the clouds. Everything went fine, so I had no reason to worry. I am fascinated with Cyprus, it is completely different here than in Poland. There are very nice people here, interesting architecture and amazing views. At work, everyone is nice, I have the chance to learn something new. I hope this month will last as long as possible.

Praktyki zawodowe Malta (2021/2022)

Upowszechnianie

Dzień 1

Nasz pierwszy dzień spędziliśmy na wyspie Gozo poznając okolicę, rozmieszczenie przystanków autobusowych, którymi będziemy dojeżdżać na praktykę. W pierwszym dniu również spotkaliśmy się z naszym opiekunem panem Jesmondem Borg w campusie. Przywitał całą grupę. Opowiedział nam  o maltańskich relacjach w pracy, zaznajomił  z zasadami obowiązującymi  w pracy na wyspie.  Później  odwiedziliśmy centrum Gozo czyli Victorię-Rabat. Byliśmy tam kilka godzin  i mogliśmy zobaczyć wiele ciekawych miejsc.

Dzień Integracyjny

Na samym Gozo jest bardzo dużo kościołów, tak naprawdę gdziekolwiek się nie pójdzie to jakiś kościół tam będzie. W samym centrum znajduje Bazylika św. Jerzego. Jest to najładniejszy kościół jaki widziałem. Ostatnim miejscem w jakim byliśmy tego dnia była plaża Hondoq. Widoki były niesamowite, tak samo jak woda na plaży, która była strasznie przejrzysta. Nasz dzień zakończyliśmy w restauracji Ta’ Vestru, gdzie zjedliśmy znakomite jedzenie.

Początek Tygodnia

Na początku tego tygodnia mieliśmy różne zadania w pracy, nie było to proste, bo żyliśmy jeszcze weekendem ale myślimy że każdy poradził sobie bardzo dobrze z naszymi zadaniami.

Wspomnienia z praktyk - Mateusz

Naprawiałem komputer bo miał uszkodzone kości ramu, następnie konfigurowałem komputer, tworzyłem bootowalny pendrive, instalowałem system, pobierałem najważeniejsze programy.

Wspomnienia z praktyk - Kamila

Na początku moja szefowa pokazywała mi jak obslugiwać terminal, jak wprowadzać dane do systemu, jak używać najważniejszych narzędzi które są potrzebne w pracy. Później już sama obsługiwałam klientów I używałam wcześniej nabytych umiejętności.

Wspomnienia z praktyk - Piotrek

Przygtowywałem stanowisko pracy, konfigurowałem komputer, skonfigurowałem interfejs sieciowy, pobrałem programy niezbędne do pracy. Komunikowałem się z zespołem i wspónie pracowalismy nad stroną.

Program kulturowo - historyczny

W środę cała grupa uczestniczyła w zwiedzaniu Ggantija.

Zwiedzanie

W środę udaliśmy się do stolicy Malty. Do Valletty dopłynęliśmy statkiem. Później każdy poszedł w swoją stronę zwiedzać stolice na własną rękę.

Wspomnienia z praktyk - Oskar

Naprawiałem silnik podnoszący pokrywę od chłodziarki na stołówce . Lokalizowałem usterkę w klimatyzacji . Wymieniałem luźno osadzone gniazdko elektryczne . Nastawiałem czas zadziałania czujników ruchu w pomieszczeniach gospodarczych oraz w przejściach dla pracowników.

Wspomnienia z praktyk - Kacper

W tym tygodniu tworzyłem grafiki komputerowe odpowiednie do strony internetowej oraz edytowałem obrazy na stronie. Analizowałem oraz edytowałem strony internetowe przy pomocy narzędzi Wordpress. Zapoznałem się z  odpowiednim konfigurowaniem drukarki oraz skanera.

Wspomnienia z praktyk - Nikola

Zapoznałam się z danymi finansowymi za miesiąc kwiecień, po przeanalizowaniu danych wraz z zespołem księgowym sporządziłam rozliczenia za miesiąc kwiecień. Wprowadzałam dane nowych gości do systemu hotelowego i tworzyłam ich teczki w dokumentacji. Pomagałam w przygotowaniu grafiku dla poszczególnych zespołów hotelowych. Segregowałam faktury i niszczyłam zbędne dokumenty hotelowe.

Wspomnienia z praktyk - Daniel

W tym tygodniu diagnozowałem ewentualne usterki maszyn oraz urządzeń elektrycznych, następnie wykonywałem prace konserwatorskie, oraz dobierałem do tego odpowiednie narzędzia.

Wspomnienia z praktyk - Patryk

Zadbałem o sprawność techniczną wszystkich urządzeń elektrycznych w hotelu, zgodnie z zasadami BHP.

Kuchnia Malty

Ten tydzień był tygodniem próbowania i testowania nowych potraw, które były różnorodne, ale i tak każdemu smakowały. Dzięki temu mogliśmy poznać tradycyjna kuchnie Malty.

Karnawał

Mieliśmy okazje zobaczyć jak wygląda tutejszy karnawał. Zobaczyliśmy wiele interesujących występów oraz wiele intrygujących przebrań.

Jobshadowing

Malta job shadowing 2021/2022

W ramach projektu Erasmus Krótkoterminowa mobilność edukacyjna osób uczących się w ramach kształcenia i szkolenia zawodowego 2021-1-PL01-KA121-VET-000018493 nauczyciele ZSTiO Nr2 mieli możliwość uczestniczyć w szkoleniu Job Shadowing w zakładach produkcyjnych i szkołach na Malcie. Wyjazd przyczynił się do rozwoju zawodowego-doświadczenie nauczycieli powiększone o umiejętności praktyczne.Nawiązanie współpracy oraz wartościowych relacji przez opiekunów i praktykantów z tamtejszymi szkołami zawodowymi, dzięki którym wymieniliśmy się wiedzą i doświadczeniami zawodowymi, a także uzyskaliśmy szereg przydatnych informacji o nowoczesnej edukacji i pracy z młodzieżą. Zachęcamy wszystkich nauczycieli kształcenia zawodowego do korzystania z możliwości dokształcania, jakie dają dofinansowania z UE.

Portugalia job shadowing 2022/2023

W dniu 25.06.2023 r. rozpoczął się kolejny etap projektu Erasmus +, tym razem szkolelnie job shadowing dla nauczycieli z zakresu zarządzania i współpracy szkół technicznych z pracodawcami. W związku z nowym przedmiotem wprowadzanym dla klas pierwszych biznes i zarządzanie - nauczyciele będą obserwować dobre wzorce w edukacji zawodowej w Portugalii, które można przenieść i wykorzystać w nauczaniu w naszej szkole. Pierwszy dzień minął bardzo intensywnie na programie historyczno- kulturowym w miejscowości Belem. Nauczyciele zwiedzili monumentalny Pomnik Odkrywców, odsłonięty w 1960 roku, dokładnie w pięćsetną rocznicę śmierci księcia Henryka Żeglarza. Pomnik przedstawia ważne postacie z okresu wielkich odkryć geograficznych. Przed pomnikiem położona jest marmurowa mozaika o średnicy 50 m, przedstawiająca mapę i trasy podróży portugalskich odkrywców. Zwiedziła Muzeum Powozów w Lizbonie (Museu Nacional dos Coches )– największe muzeum powozów i karet na świecie. Następnie zoaczyła wieżę w Belém.Ten pełen uroku, mały fort, który już od XVI wieku stoi na straży ujścia Tejo, został wybudowany w okresie największego rozkwitu stylu manuelińskiego. Kolejny zabytek to Klasztor Hieronimitów w Lizbonie (Mosteiro dos Jeronimos) - jeden z największych zabytków i atrakcji turystycznych Lizbony. Wchodząc do kościoła zobaczyć można nagrobek Vasco da Gama, a po prawej Luísa de Camões. Oba nagrobki zostały wykonane w stylu neomanuelińskim w XIX wieku przez Costa Mota. Następnie w północnej ścianie zobaczyć można konfesjonały, a na południowej ścianie kościoła znajdują się potężne i kolorowe witraże. Podczas zwiedzania nawiązano kontakt z grupą Erasmus+ z Łotwy i Litwy. Wymieniono się doświadczeniami w ramach realizacji projektów unijnych. Dodatkową atrakcją była impreza Red Bull Showrun Racing, która obejmowała pokazy driftu, wyścigi Formuły 1, motocykli, muzyki. Na zakończenie był czas na degustację lokalnych specjałów. Podróż odbyła się lizbońskim mostem Vasco da Gama, który łączy brzegi rzeki Tag w okolicach Lizbony (dokładnie w Sacavém) z miejscowością Montijo.

Kontakt

tel: 32 609 60 20
fax: 32 609 60 38
e-mail: sekretariat@zstio2.katowice.pl
Strona powstała pod redakcją uczniów ZSTiO 2 w celu upowszechniania projektów Erasmus. Administratorzy: Wiktoria Dudczak, Piotr Kaluga klasa 4p